Robert aan het woord
Gepubliceerd op: 22 apr 2024
Naam: Robert Korteland
Leeftijd: 37 jaar
Functie: Product manager
Is goed in: Klantbehoeften omzetten in mooie functionaliteiten
Hobby: gitaar spelen
Je bent medeoprichter van Social Schools. Kun je ons het verhaal van Social Schools vertellen?
Robert: “Na mijn studie industrieel ontwerpen ging ik aan de slag bij een webbureau in de tijd dat Facebook hip was. We hadden een scholenstichting in ons klantenbestand en dachten dat een Facebookachtig platform wel eens aan zou kunnen slaan. Daarmee zouden ouders en school makkelijker berichten met elkaar uit kunnen wisselen en kregen ouders meer inzicht in wat de kinderen allemaal doen en leren op school.”
“Uiteindelijk sloeg het idee zeker aan en besloten Bert van ‘t Land en ik om in 2015 Social Schools op te richten. Al na twee jaar maakten rond de 300-400 scholen gebruik van Social Schools. We waren vrij vooruitstrevend ten opzichte van onze concurrenten die vaak slechts gebruik maakten van een mailplatform voor scholen. Toen wij met een app voor de school-oudercommunicatie kwamen, moesten scholen daar even aan wennen. Tegenwoordig zie je dat vrijwel alle scholen veel communicatie via de app regelen.”
Hoe heeft de overname door KidsKonnect jouw werk beïnvloed?
“Sinds de overname werk ik in een groter team. Dat is erg fijn, want daardoor kan ik met andere product managers binnen KidsKonnect eenvoudig kennis en ervaringen delen. Daarmee verrijk ik ook mijn eigen kennis. Bovendien was ik als mede-eigenaar van Social Schools naast mijn hoofdtaken als productontwikkelaar ook veel bezig met operationele- en HR-zaken. Dat hoort er natuurlijk bij, maar die taken zijn nu weggevallen. Daardoor kan ik mij focussen op dat wat ik het allerleukste vind: Social Schools steeds een stukje beter maken!”
Inmiddels ben je product manager bij KidsKonnect. Wat houdt dat in?
“Als product manager ben ik constant op zoek naar manieren waarop het product verbeterd kan worden. Daarom halen we regelmatig feedback op bij klanten om te horen waar hun behoeften liggen. Daarnaast houden we de trends in de markt en het beleid van de overheid nauwlettend in de gaten. Vervolgens bekijken we dan op welke manier we hier invulling aan kunnen geven.”
Heb je voorbeelden van recente klantwensen die zijn omgezet in functionaliteiten?
“Ja zeker, een prangende wens van veel klanten was de mogelijkheid om een sterretje te kunnen geven aan een bericht. Hierdoor kunnen gebruikers een bericht makkelijker terugvinden als ze eerst iets moeten opzoeken. Het klinkt als een vrij simpele toevoeging, maar het maakt het gebruik van de app direct een stuk makkelijker.
Een andere mooie recente ontwikkeling is de vertaalmodule. Dankzij deze module kunnen scholen eenvoudig communiceren met ouders die het Nederlands (nog) niet beheersen. De pilot is net succesvol afgerond en we hopen deze module snel aan alle scholen aan te kunnen bieden!”
Wat maakt jouw werk zo tof?
“Allereerst is het hartstikke gaaf om aan een product te werken dat bijdraagt aan goede communicatie tussen scholen en ouders. Uiteindelijk komt dat voornamelijk de kinderen ten goede. Daarnaast is er onder de vlag van KidsKonnect nog meer slagkracht om Social Schools te verbeteren. Ten slotte is de scholenbranche ook heel leuk om in te werken omdat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft; de ontwikkeling van de kinderen stimuleren!”
Leeftijd: 37 jaar
Functie: Product manager
Is goed in: Klantbehoeften omzetten in mooie functionaliteiten
Hobby: gitaar spelen
Je bent medeoprichter van Social Schools. Kun je ons het verhaal van Social Schools vertellen?
Robert: “Na mijn studie industrieel ontwerpen ging ik aan de slag bij een webbureau in de tijd dat Facebook hip was. We hadden een scholenstichting in ons klantenbestand en dachten dat een Facebookachtig platform wel eens aan zou kunnen slaan. Daarmee zouden ouders en school makkelijker berichten met elkaar uit kunnen wisselen en kregen ouders meer inzicht in wat de kinderen allemaal doen en leren op school.”
“Uiteindelijk sloeg het idee zeker aan en besloten Bert van ‘t Land en ik om in 2015 Social Schools op te richten. Al na twee jaar maakten rond de 300-400 scholen gebruik van Social Schools. We waren vrij vooruitstrevend ten opzichte van onze concurrenten die vaak slechts gebruik maakten van een mailplatform voor scholen. Toen wij met een app voor de school-oudercommunicatie kwamen, moesten scholen daar even aan wennen. Tegenwoordig zie je dat vrijwel alle scholen veel communicatie via de app regelen.”
Hoe heeft de overname door KidsKonnect jouw werk beïnvloed?
“Sinds de overname werk ik in een groter team. Dat is erg fijn, want daardoor kan ik met andere product managers binnen KidsKonnect eenvoudig kennis en ervaringen delen. Daarmee verrijk ik ook mijn eigen kennis. Bovendien was ik als mede-eigenaar van Social Schools naast mijn hoofdtaken als productontwikkelaar ook veel bezig met operationele- en HR-zaken. Dat hoort er natuurlijk bij, maar die taken zijn nu weggevallen. Daardoor kan ik mij focussen op dat wat ik het allerleukste vind: Social Schools steeds een stukje beter maken!”
Inmiddels ben je product manager bij KidsKonnect. Wat houdt dat in?
“Als product manager ben ik constant op zoek naar manieren waarop het product verbeterd kan worden. Daarom halen we regelmatig feedback op bij klanten om te horen waar hun behoeften liggen. Daarnaast houden we de trends in de markt en het beleid van de overheid nauwlettend in de gaten. Vervolgens bekijken we dan op welke manier we hier invulling aan kunnen geven.”
Heb je voorbeelden van recente klantwensen die zijn omgezet in functionaliteiten?
“Ja zeker, een prangende wens van veel klanten was de mogelijkheid om een sterretje te kunnen geven aan een bericht. Hierdoor kunnen gebruikers een bericht makkelijker terugvinden als ze eerst iets moeten opzoeken. Het klinkt als een vrij simpele toevoeging, maar het maakt het gebruik van de app direct een stuk makkelijker.
Een andere mooie recente ontwikkeling is de vertaalmodule. Dankzij deze module kunnen scholen eenvoudig communiceren met ouders die het Nederlands (nog) niet beheersen. De pilot is net succesvol afgerond en we hopen deze module snel aan alle scholen aan te kunnen bieden!”
Wat maakt jouw werk zo tof?
“Allereerst is het hartstikke gaaf om aan een product te werken dat bijdraagt aan goede communicatie tussen scholen en ouders. Uiteindelijk komt dat voornamelijk de kinderen ten goede. Daarnaast is er onder de vlag van KidsKonnect nog meer slagkracht om Social Schools te verbeteren. Ten slotte is de scholenbranche ook heel leuk om in te werken omdat iedereen hetzelfde doel voor ogen heeft; de ontwikkeling van de kinderen stimuleren!”