Hoe Kosmo hun doelen wil behalen met CPMLive (2/3)
Gepubliceerd op: 4 nov 2024
Inleiding
In het eerste deel van deze reeks lees je waarom Kosmo voor CPMLive koos. Nu duiken we in de implementatiefase: hoe verliep deze, en welke uitdagingen kwamen daarbij kijken? Ralph Markerink, Financieel Manager bij Kosmo, geeft ons een kijkje achter de schermen.
Het opzetten van de dashboards
De implementatie van CPMLive begon met het opzetten van de dashboards. Dat ging in een razendsnel tempo volgens Ralph: "We hadden een strakke deadline gesteld die we hebben gehaald dankzij de goede samenwerking tussen de project managers aan beide kanten. De dashboards waren binnen twee maanden gereed en geven ons de inzichten die we van tevoren hadden verwacht.”
In het eerste deel van deze reeks lees je waarom Kosmo voor CPMLive koos. Nu duiken we in de implementatiefase: hoe verliep deze, en welke uitdagingen kwamen daarbij kijken? Ralph Markerink, Financieel Manager bij Kosmo, geeft ons een kijkje achter de schermen.
Het opzetten van de dashboards
De implementatie van CPMLive begon met het opzetten van de dashboards. Dat ging in een razendsnel tempo volgens Ralph: "We hadden een strakke deadline gesteld die we hebben gehaald dankzij de goede samenwerking tussen de project managers aan beide kanten. De dashboards waren binnen twee maanden gereed en geven ons de inzichten die we van tevoren hadden verwacht.”
Heldere structuur
Bij het behalen van een krappe deadline zijn duidelijke afspraken en een goed gestructureerd proces essentieel. Ralph heeft de implementatie als dusdanig ervaren: “Alle dashboards zijn stap voor stap opgebouwd. Elk dashboard begon met een deep dive in de data. Vervolgens zet CPMLive deze data om in een dashboard inclusief testomgeving zodat wij uitgebreid konden testen. Onze bevindingen werden vervolgens verwerkt door CPMLive om de dashboards helemaal naar onze wens te krijgen. De structuur was erg logisch en soepel!”
Obstakels
Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Zeker niet! Onderweg was er ook sprake van enkele obstakels vertelt Ralph: “Een aantal softwarepakketten waaruit we data wilden hebben, gebruikten we niet op de standaard manier. Hierdoor was het niet meteen mogelijk om de data correct in CPMLive te krijgen. De betrokkenen aan zowel onze als aan CPMLive’s kant moesten soms even stoeien met de data, maar uiteindelijk vonden we altijd een werkbare oplossing.”
Ralph vervolgt: “ Bij obstakels in het proces konden we terugvallen op de kennis en best practices van CPMLive. Het hoge kennisniveau was een belangrijke reden om CPMLive aan te schaffen. Daarom is het fijn om te zien dat we daar ook echt de vruchten van plukken.”
What’s next?
Nu de dashboards zijn opgezet, is het tijd om vooruit te kijken. Ralph weet meteen waar hij het meeste naar uitkijkt: “Zonder twijfel de rolling forecast. Onze oude aanpak was namelijk erg tijdrovend; we moesten al aan de volgende forecast beginnen terwijl de vorige net klaar was. De rolling forecast van CPMLive bespaart ons veel tijd en elimineert foutgevoelige handmatige handelingen. Zo werkt data maximaal in ons voordeel en is het zelfs leuk!"
Deel 3: zijn de verwachtingen uitgekomen?
In het derde en laatste deel van deze reeks bespreken we met Ralph of CPMLive aan de verwachtingen voldoet. Dit deel verschijnt zodra Kosmo al wat langer met CPMLive werkt zodat Ralph een allesomvattend oordeel kan vellen. Houd de socials van KidsKonnect in de gaten en lees als eerste hoe Kosmo het werken met CPMLive ervaart.
Bij het behalen van een krappe deadline zijn duidelijke afspraken en een goed gestructureerd proces essentieel. Ralph heeft de implementatie als dusdanig ervaren: “Alle dashboards zijn stap voor stap opgebouwd. Elk dashboard begon met een deep dive in de data. Vervolgens zet CPMLive deze data om in een dashboard inclusief testomgeving zodat wij uitgebreid konden testen. Onze bevindingen werden vervolgens verwerkt door CPMLive om de dashboards helemaal naar onze wens te krijgen. De structuur was erg logisch en soepel!”
Obstakels
Was het dan alleen maar rozengeur en maneschijn? Zeker niet! Onderweg was er ook sprake van enkele obstakels vertelt Ralph: “Een aantal softwarepakketten waaruit we data wilden hebben, gebruikten we niet op de standaard manier. Hierdoor was het niet meteen mogelijk om de data correct in CPMLive te krijgen. De betrokkenen aan zowel onze als aan CPMLive’s kant moesten soms even stoeien met de data, maar uiteindelijk vonden we altijd een werkbare oplossing.”
Ralph vervolgt: “ Bij obstakels in het proces konden we terugvallen op de kennis en best practices van CPMLive. Het hoge kennisniveau was een belangrijke reden om CPMLive aan te schaffen. Daarom is het fijn om te zien dat we daar ook echt de vruchten van plukken.”
What’s next?
Nu de dashboards zijn opgezet, is het tijd om vooruit te kijken. Ralph weet meteen waar hij het meeste naar uitkijkt: “Zonder twijfel de rolling forecast. Onze oude aanpak was namelijk erg tijdrovend; we moesten al aan de volgende forecast beginnen terwijl de vorige net klaar was. De rolling forecast van CPMLive bespaart ons veel tijd en elimineert foutgevoelige handmatige handelingen. Zo werkt data maximaal in ons voordeel en is het zelfs leuk!"
Deel 3: zijn de verwachtingen uitgekomen?
In het derde en laatste deel van deze reeks bespreken we met Ralph of CPMLive aan de verwachtingen voldoet. Dit deel verschijnt zodra Kosmo al wat langer met CPMLive werkt zodat Ralph een allesomvattend oordeel kan vellen. Houd de socials van KidsKonnect in de gaten en lees als eerste hoe Kosmo het werken met CPMLive ervaart.