Tijdsbesparing en verbeterde communicatie met Konnect
Published at: 12 Dec 2023
Klantverhaal gro-up
Youri Schuurman is functioneel beheerder bij gro-up, eerder bekend als SWK Groep. gro-up bestaat uit 300 kinderopvanglocaties en is naast de kinderopvang ook actief in kraamzorg, jeugdhulp & buurtwerk. Inmiddels maakt gro-up alweer een poosje gebruik van Konnect en Youri deelt graag zijn ervaringen!Waarom zijn jullie met Konnect gaan werken?
Youri: “Soepelere oudercommunicatie is de zonder twijfel de hoofdreden. Onze voormalige ouderapp was beperkt in de communicatie met ouders. Wij konden bijvoorbeeld alleen met ouders communiceren op de dag dat hun kind naar de opvang zou komen. Daarmee was het niet mogelijk om ouders tijdig te informeren over last-minute gebeurtenissen zoals tekorten of zieken. Met de OuderApp van Konnect kunnen we op elk gewenst moment de ouder contacteren.”
Youri vervolgt: “Daarnaast kunnen ouders makkelijker op onze berichten reageren wat de algehele communicatie bevordert. Ten slotte is de OuderApp intuïtief. Ik merk namelijk
dat de zelfredzaamheid van de pedagogisch medewerkers (pm’ers) en locatiemanagers hoog is. Dat is als functioneel beheerder erg prettig.”
Hoe verliep de implementatie?
Youri: “Ten eerste was het heel prettig dat er vanuit KidsKonnect een goede training voor de pm’ers werd verzorgd. Deze hebben wij als beheerders ook gevolgd om alvast feeling te krijgen met de app en dat voelde intuïtief aan. Daarnaast waren we zeer te spreken over de projectleider. De communicatie was uitstekend en de implementatie was gefaseerd en gestroomlijnd.”
Echter merkte Youri ook een verbeterpuntje op: “Het enige aandachtspuntje is dat we vanuit het ene KidsKonnect product (Flexkids) overstapte naar Konnect, maar dat wij zelf een aantal zaken moesten instellen die met een goede koppeling automatisch overgezet had kunnen worden. Inmiddels loopt er gelukkig een pilot om deze dit makkelijker over te dragen waarmee de implementatie nog soepeler wordt.”
Welke meetbare voordelen biedt werken met Konnect?
Youri: “Naast een verbeterde communicatie met ouders, scheelt het veel papierwerk en daarmee ook tijd. Een voorbeeld daarvan is het digitaal kunnen regelen van de toestemmingen en verklaringen. Ik heb zelf als ouder meegemaakt dat we bij de intake van ons kind veel papieren moesten invullen. Het nadeel daarvan is dat het daarna voor ouders niet inzichtelijk is. Zodra je het ingevuld hebt, kijk je er niet echt meer naar om. In de OuderApp kunnen ouders altijd zelf hun voorkeuren aanpassen en dat geeft hen controle. Tegelijkertijd zijn zowel ouder als opvang niet langer gebonden aan administratieve rompslomp.”
Ten slotte vertelt Youri meer over de waardevolle data die Konnect genereert: “We kunnen veel data inzichtelijk krijgen. Bijvoorbeeld het gebruik van de app onder pm’ers en de ouderbetrokkenheid. Stuurt een bepaalde locatie bijna geen berichten of houden ze geen dagboekje bij? Dan kunnen we makkelijker het gesprek aangaan en kijken wat de oorzaken en de oplossingen zijn. Andersom kunnen we ook zien in hoeverre ouders de berichten lezen en wat zij dus wel/niet interessant vinden. Zo kunnen we met behulp van de data die Konnect genereert de ervaring van ouders en pm’ers continue verbeteren!”