Dit kun je leren van het Ipsos-onderzoek
Published at: 24 Jun 2025
[5].png)
Onderzoek van Ipsos I&O toont aan dat ouders over het algemeen zeer tevreden zijn over de kinderopvang. Dat is een prachtig compliment aan alle medewerkers: zowel de professionals die zich dagelijks inzetten voor een leuke én leerzame dag alsook de mensen achter de schermen die alles draaiende houden.
In deze blog delen we de belangrijkste resultaten van het onderzoek en geven we tips om oudertevredenheid te meten én te verbeteren.
De resultaten in het kort
Het onderzoek werd uitgevoerd in december 2024 en telt 1.985 respondenten. De gemiddelde tevredenheidscijfers per opvangvorm:
Ruimte voor verbetering
Uiteraard is er ook ruimte voor verbetering: het onderzoek toont aan dat 29% van de respondenten ontevreden is over de wachtlijstcommunicatie. Een respondent zegt: “Er is geen enkele communicatie, je moet er overal zelf achteraan, kunt ook nergens iets inzien en krijgt slecht contact over dit onderwerp.”[1]
Handvatten voor betere communicatie
Een goede manier om ouders te informeren, is via geautomatiseerde e-mails. Denk aan periodieke updates over de wachtlijst, maar ook aan video's van de opvang of blogs met tips om kinderen voor te bereiden op hun kinderopvangavontuur. Zulke content verlaagt de drempel naar communicatie en verhoogt de betrokkenheid.
Met de OuderApp van KidsKonnect kun je oudercommunicatie verzorgen waar je ouders blij van worden.
Hoe meet jij de tevredenheid?
Het landelijke beeld is interessant, maar wat vinden ouders van jouw organisatie? Een eigen oudertevredenheidsonderzoek geeft je concrete inzichten in wat goed gaat en wat beter kan. Cruciaal is wel dat je zichtbaar aan de slag gaat met de resultaten. Anders haken ouders bij een volgend onderzoek af.
Meteen aan de slag met oudertevredenheid? Bekijk hoe VerbeterMeter jou hierbij kan ondersteunen.
Tot slot
Oudertevredenheid is geen momentopname, maar iets waar je continu aan blijft werken. Door goed te luisteren, helder te communiceren en ouders actief te betrekken bij wat er speelt binnen de opvang, leg je een stevige basis voor vertrouwen. Gebruik de inzichten uit dit onderzoek om in gesprek te gaan met je team: wat doen we al goed, en waar kunnen we verbeteren? Zo blijf je bouwen aan een opvang waar ouders én kinderen zich gehoord en welkom voelen.
Lees hier het volledige Ipsos I&O-rapport
[1] Veldkamp, C., & Van der Hoeve, R. (2024). Ervaringen met kinderopvang. Ipsos.
In deze blog delen we de belangrijkste resultaten van het onderzoek en geven we tips om oudertevredenheid te meten én te verbeteren.
De resultaten in het kort
Het onderzoek werd uitgevoerd in december 2024 en telt 1.985 respondenten. De gemiddelde tevredenheidscijfers per opvangvorm:
- Gastouderopvang: 8,7
- Peuteropvang: 8,2
- Kinderdagopvang: 8,1
- BSO: 7,6
Ruimte voor verbetering
Uiteraard is er ook ruimte voor verbetering: het onderzoek toont aan dat 29% van de respondenten ontevreden is over de wachtlijstcommunicatie. Een respondent zegt: “Er is geen enkele communicatie, je moet er overal zelf achteraan, kunt ook nergens iets inzien en krijgt slecht contact over dit onderwerp.”[1]
Handvatten voor betere communicatie
Een goede manier om ouders te informeren, is via geautomatiseerde e-mails. Denk aan periodieke updates over de wachtlijst, maar ook aan video's van de opvang of blogs met tips om kinderen voor te bereiden op hun kinderopvangavontuur. Zulke content verlaagt de drempel naar communicatie en verhoogt de betrokkenheid.
Met de OuderApp van KidsKonnect kun je oudercommunicatie verzorgen waar je ouders blij van worden.
Hoe meet jij de tevredenheid?
Het landelijke beeld is interessant, maar wat vinden ouders van jouw organisatie? Een eigen oudertevredenheidsonderzoek geeft je concrete inzichten in wat goed gaat en wat beter kan. Cruciaal is wel dat je zichtbaar aan de slag gaat met de resultaten. Anders haken ouders bij een volgend onderzoek af.
Meteen aan de slag met oudertevredenheid? Bekijk hoe VerbeterMeter jou hierbij kan ondersteunen.
Tot slot
Oudertevredenheid is geen momentopname, maar iets waar je continu aan blijft werken. Door goed te luisteren, helder te communiceren en ouders actief te betrekken bij wat er speelt binnen de opvang, leg je een stevige basis voor vertrouwen. Gebruik de inzichten uit dit onderzoek om in gesprek te gaan met je team: wat doen we al goed, en waar kunnen we verbeteren? Zo blijf je bouwen aan een opvang waar ouders én kinderen zich gehoord en welkom voelen.
Lees hier het volledige Ipsos I&O-rapport
[1] Veldkamp, C., & Van der Hoeve, R. (2024). Ervaringen met kinderopvang. Ipsos.